Honey, i shrunk the car – Jeep Compass 2.0 M-Jet 170 CP AT9 4×4 Limited

Nu este un titlu peiorativ, doar inspirat de pelicula în care tatăl a micșorat copiii. Compass este un fel de Grand Cherokee privit printr-un binoclu întors invers.

Un model care a avut premiera mondială acum un an la salonul de la Geneva, și căruia i-am urat bun venit în România pe final de toamnă 2017. Pentru a elimina orice necunoscută, l-am scos pe final de an la limbare… am sperat ca natura să fie alături de noi și să îi oferim noului Compass un decor pe măsura pedigree-ului său, cam cum ne-a ieșit acum un an cu fratee său – Jeep Renegade Trailhawk.

Noul model atacă segmentul SUV compact, o zonă în creştere, extrem de importantă la nivel global, despre care analiştii spun că va continua să crească cu 20% până la 7,5 milioane de unităţi în 2020. Chiar dacă este construit pe aceeași platformă cu Renegade, și oferă aceeași gamă de propulsoare, el este poziționat puțin mai sus, între acesta și Cherokee.

Jeep Compass este o apariție ușor aparte în segmentul SUV-urilor compacte, segment în care evoluează și noua generație Dacia Duster. De ce? Spre deosebire de marea masă a modelelor din acest segment, Compass oferă două sisteme de tracțiune integrală – Jeep Active Drive şi Jeep Active Drive Low, cea din urmă oferind un raport total de multiplicare de 20:1, cu posibilitatea trimiterii integrale a cuplului disponibil spre orice roată atunci când situaţia o cere. Ambele sisteme 4×4 includ funcţia Jeep Selec-Terrain cu până la cinci moduri diferite de rulare (Auto, Snow, Sand şi Mud, plus Rock, disponibil pe modelul Trailhawk) pentru cea mai bună performanţă 4×4 pe orice suprafaţă – off-road sau asfalt – şi în orice condiţii de vreme. Jeep Compass dispune şi de o punte spate cu deconectare şi de un sistem PTU (power take-off unit) ce oferă versiunilor cu tracţiune integrală un consum mai redus de combustibil. Ambele sisteme (Active Drive şi Active Drive Low) sunt cuplate instantaneu atunci când autovehiculul are nevoie de tracţiune 4×4.

Cine dorește un SUV compact destul de viril în off-road, are de așteptat versiunea Trailhawk, model ce va fi disponibil anul acesta și care plusează cu o suspensie înălţată cu 2,5 cm, scuturi protectoare, cârlig roşu de remorcare şi spoilere faţă/spate unic care oferă un unghi de atac de 29,1 grade, un unghi de trecere a vârfului de rampă de 23,7 grade şi un unghi de degajare de 33,1 grade. Acestora li se adaugă anvelope off-road de 17 inchi şi o gardă la sol de până la 22,9 cm. Pentru o prestanţă şi mai competentă în off-road (indicată de emblema Trail Rated), sistemul Selec-Terrain include funcţia Selec-Speed Control cu Hill-Descent Control, disponibilă pe toate configuraţiile Trailhawk.

Versiunea ”civilă”, cea testată de noi, oferă un unghi de atac de 16,8 grade, unul de rampă de 22,9 grade și unul de degajare de 31,7 grade. Garda la sol este de 215 mm.

Preluarea temei de la Grand Cherokee induce, poate și subiectiv, un plus de masivitate mașinii. Totuși, faptul că ampatamentul a crescut cu 6 cm, lungimea mașinii este mai mare cu 20 cm decât cea a lui Renegade, îi conferă alte proporții, Compass afișează o linie mai fluidă. La interior am descoperit mai mult spațiu decât la frățiorul de platformă, dar tema este aceeași la nivelul planșei de bord. Plusul vine din faptul că îți poți organiza viața mult mai degajat la volan, grație spațiilor de depozitare mai generoase. Un plus și pentru tema grafică a display-urilor.

Am socializat cu un model echipat cu propulsor diesel 2.0 M-Jet asociat cu o cutie automată cu 9 rapoarte. On road, totul este în grafic, mașina este extrem de odihnitoare. Poziția înaltă la volan și reprizele dezinvolte oferite de propulsorul diesel nu îți încrețesc prea fruntea. Plăcut este când părăsești drumurile asfaltate și descoperi că suspensia lucrează foarte bine și în liniște. Electronica intervine destul de rapid, dar nu este un lucru rău pentru un șofer obișnuit. Noi am fi preferat și o cutie o idee mai rapidă. Într-un regim normal, nu simți când lucrează cutia, dar în cazul unui kickdown, ai impresia că ai pe mașină o unitate CVT. La drum lung, în schimb, Compass îți poate oferi un consum mediu extrem de bun, dacă ești și tu relaxat.

În cazul nostru, extraurban a însemnat un 6,8 litri. Urban, un doi litri diesel, cutie automată… între 8 și 10 litri, depinde de trafic. Propulsorul oferă 170 CP la 3.750 rpm și un cuplu motor de 380 Nm la 1.750 rpm. Un model de 1.706 kg care ajunge la 100 km/h în 9,5 secunde și poate atinge o viteză maximă de 196 km/h.

La final, poate cel mai important detaliu este acela că și acest Compass îți induce o stare de încredere, de siguranță pe care o ai în frații mai mari. Știi că mașina ta poate mai mult decât media, poate cel mai mult…

Fișă tehnică – Jeep Compass 2.0 M-Jet 170 CP AT9 4×4 Limited

Motor – turbo diesel, L4, 1.956 cmc, 170 CP@3.750 rpm, 380 Nm@1.750 rpm., Transmisie – cutie automată 9 trepte, tracțiune integrală permanentă, Performanțe – 196 km/h v. max, 0-100 km/h în 9,5 secunde, Portbagaj – nc, Rezervor – 60 litri, Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.398/ 1.819/ 1.660, ampatament – 2.636, Consum mediu declarat – 5,7 litri/ 100 km, Consum mediu în test – 7,4 litri/ 100 km, Preț de bază – 23.310 euro

Leave a Reply

Close Menu