Powered by BMW

Share on facebook
Share

Mai în glumă, mai în serios, trebuie să mulțumim Tratatului de la Versailles pentru introducerea BMW în universul automobilului. După Primul Război Mondial, Germania nu mai avea voie să producă avioane și motoare pentru avioane. Cu domeniul de activitate redus doar la producția de motociclete, BMW a privit în zare pentru a-și diversifica activitatea. Și așa a apărut Dixi 3/15, un Austin Seven produs sub licență. Și uite așa putem da drumul poveștii Powered by BMW.

Pentru a începe povestea din prezent, trecem în revistă două nume: Toyota Supra și Karsan Jest.

  1. Karsan Jest

Un miniautobuz de oraș electric, cu o lungime de 5.8 metri și o capacitate de 25 persoane. Modelul este creditat cu o autonomie de 210 km, iar toate astea pentru că utilizează pachetul de baterii și motorul de la BMW i3. Până în prezent, nici o baterie nu a trebuit înlocuită din cauza degradării premature, deşi sunt utilizatori care au trecut de mult de borna de 200.000 km. Întrucât potenţialul bateriei este departe de a fi epuizat atunci când a atins pragul de 100.000 de kilometri, BMW Group a anunţat de curând extinderea garanţiei europeane pentru bateria de la noile BMW i3. Kilometrajul maxim pe o perioadă de garanţie de opt ani a fost extins la 160.000 de kilometri.

Karsan Jest
  1. Toyota Supra

O legendă care renaște grație celor de la BMW. A cincea generație Toyota Supra iese de pe aceeași linie de producție cu BMW Z4, mai exact din fabrica Magna Steyr din Graz, Austria. Are la bază platforma BMW Cluster Architecture… practice este un BMW din punct de vedere tehnic, designul fiind semnat de Nobuo Nakamura. Sub capotă veți găsi un patru cilindri în linie de 2 litri de la BMW, nume de cod B48B20 sau un șase cilindri în linie, tot de la BMW – nume de cod B58B30

Toyota Supra
  1. Morgan Plus 8

Continuăm cu un model clasic Powered by BMW. Inițial, Morgan Plus 8 era propulsat de un V8 produs de Rover, dar de origine Buick. Dar în 1994 BMW preia grupul Rover… și așa ajunge sub capota lui Morgan Plus 8 un V8 de 4.8 litri care dezvolta 367 CP. Și astfel, roadsterul britanic îți permitea să accelereze de la 0-100 km/h în 4,5 secunde și să se laude cu o viteză maximă de 250 km/h

Morgan Plus 8 50th
  1. Morgan Aero 8

Țin să menționez și modelul Aero 8 pentru că este primul model Morgan care utilizează un șasiu-cadru din aluminiu. Iar acest model a debutat inițial cu un V8 de 4.4 litri, evident tot semnat de BMW, care dezvolta 340 CP și 450 Nm.

Morgan Aero GT
  1. Grinnall Scorpion

Grinnall a debutat ca un atelier de tuning, dacă este să folosim o exprimare colocvială. Înghesuia propulsoare Rover V8 în caroseria unui Triumph TR7. Cum obiectul de activitate s-a evaporat încet, Mark Grinnall – fondatorul companiei, s-a văzut nevoit să inventeze altceva. Acel altceva a fost o interpretare modernă a clasicului Morgan three-wheels, de această dată propulsat nu de un V-Twin ci de un motor de motocicletă BMW din Seria K. Astăzi, modelul este disponibil cu un propulsor BMW de 1300 cmc, oferind modelului un raport de 460 CP/tonă.

Grinnall Scorpion
  1. De Tomaso Guara – Photo: Max Earey

Alejandro de Tomaso, un argentinian care a contribuit imens la istoria motorizată a Italiei. În 1959 pune bazele companiei De Tomaso în Modena, activitatea inițială fiind de a construi prototipuri, modele de competiție, inclusiv un monopost de F1 pentru Frank Williams. Prin buzunare lui au trecut de-a lungul timpului multe nume grele  – Ghia, Vignale, Benelli, Moto Guzzi, Innocenti și Maserati. La un moment dat, în fabrica sa din Modena, asambla pentru Maserati modelul de competiție Barchetta. Pe baza acestui model, a dezvoltat o versiune de stradă – Guara, care inițial trebuia să fie un model Maserati. Cum Alejandro decide să vândă pachetul majoritar deținut la Maserati către Fiat, proiectul Guara se transformă într-un model De Tomaso. Și astfel vorbim despre lansarea primului model sport De Tomaso, de la debutul din 1971 a modelului Pantera. În 1993, la debutul lui Guara, pantera încă se afla n producție. Noul model era echipat cu propulsorul M60 V8 preluat de la BMW 840Ci, ulterior optându-se pentru un V8 de 4.6 litri supraalimentat produs de Ford.

De Tomaso Guara
  1. Opel Omega

Un Opel cu motor BMW pare opera unui atelier obscur de cartier. S-a întâmplat în realitate, și cu acte în regulă dacă putem spune așa. În 1993, când Opel a lansat modelul Omega, sub capota lui se regăsea și un propulsor diesel de 2.5 litri cu șase cilindri în linie. GM Europa avea nevoie de un propulsor rafinat pentru a câștiga simpatia clienților, iar acest lucru a fost posibil cu ajutorul celor de la BMW. Totuși, în versiunea Omega, propulsorul dezvolta 128 CP, iar pe Seria 5 acesta oferea 141 CP.

Opel Omega
  1. Rolls-Royce Silver Seraph

După legendara bâlbâială a celor de la Volkswagen care au cumpărat Bentley/ Rolls-Royce, și după eleganta manevră a celor de la BMW care și-au adus în portofoliu Spirit of Ecstasy a urmat evoluția. Silver Seraph, una dintre cele mai elegante caroserii Rolls Royce din toate timpurile, a primit binecuvântarea unui V12 de 5.4 litri extras din banca de organe BMW Seria 7. Cei 326 CP au ținut modelul în viață până în clipa în care BMW a înlocuit modelul cu unicul Phantom.

Rolls-Royce Silver Seraph
  1. Wiesmann

Wiesmann are o relație cu BMW care durează din 1993. Preponderent, au utilizat propulsorul cu șase cilindri în linie de pe M3 E36. Cu timpul și-au pus ambiția și au reușit să ascundă sub capota coupe-ului sau roadsterului și un V8, chiar și un V10, ambele produse tot de BMW. Compania s-a dizolvat în 2014, pentru ca în 2018 să revină pe scenă cu Project Gecko – o evoluție a coupe-ului, de această dată echipat cu propulsorul bi-turbo V8 de 4.4 litri regăsit pe BMW M5.

Wiesmann GT MF4-CS
  1. Lincoln Continental MkVII

În ciuda unor mici sincope, americanii au iubit, iubesc și vor iubi benzina. Totuși, criza petrolieră din ani 80 a condus la mici accidente genetice. În acele momente de panică, Ford a apelat la ajutorul BMW. Acesta s-a concretizat în utilizarea propulsorului diesel de 2.4 litri cu șase cilindri în linie pentru modelul Lincoln Continental. Cei 114 CP ai propulsorului erau trimiși spre puntea spate via o cutie automată cu 4 trepte. Clienții Lincoln erau obișnuiți cu un V8 de 5 litri care dezvolta 140 CP, așa că dieselul german nu a fost primit prea bine, nici faptul că mașina ajungea la 60 mph în 13 secunde nu a bucurat. A fost una din relațiile mai puțin reușite ale propulsoarelor BMW cu o caroserie străină.

Lincoln Continental MkVII
  1. UMM Alter II

Portugalia nu este vreo referință pe harta automobilului mondial. Totuși, una din firmele care a produs automobile în Portugalia s-a numit União Metalo-Mecânica, și a apărut în 1977. Producția a fost axată pe modele destinate uzului agricol, industrial și aplicațiilor civile. Inspirația, pentru că nu a fost un model 100% original, a venit de la un model desenat de SIMI – o companie francez, și produs inițial tot de o companie franceză  – Cournil. În 1986 este lansată versiunea Alter II, care primește în 1987 un facelift. Mizăm pe un upgrade tehnic, pentru că estetic lucrurile nu aveau cum evolua în nicio direcție. Și da, a fot vorba despre adoptarea unor propulsoare BMW. În 1992 oferta de propulsoare includea un propulsor diesel de 2.4 litri (M21) care dezvolta 116 CP, parcă ne-am întânit cu motorul acesta și mai devreme, un 2.5 tds (M51) de 145 CP și un 2.5i (M50) de 192 CP – evident toate propulsoare BMW.

UMM Alter II
  1. Range Rover P38A

Când BMW a achiziționat Rover, se spune că a făcut acest lucru doar pentru a pune mâna pe bijuteria coroanei – Range Rover. Se mai spune că BMW a dorit acces la expertiza britanicilor în materie de vehicule offroad și de lux pentru a avea un drum mai lin în dezvoltarea a ceea ce urma să fie X5. A doua generație a luxosului 4×4 britanic, cunoscut ca P38A, a primit de la bavarezi un diesel de 2.5 litri mult mai rafinat decât dieselul VM.  

Range Rover P38A
  1. Rover 75

Dacă tot suntem la capitolul Rover, să epuizăm și subiectul Rover 75, un model lansat în 1999. Unul din primele modele testate de subsemnatul în calitate de jurnalist auto. Sub capota acestuia un 2.0 turbodiesel(M47) care dezvolta 130 CP. Un weekend în care am colindat jumătate de țară cu acel model… rafinat, silențios, puternic, consum redus… amintiri din altă viață.

Rover 75
  1. Bertone Freeclimber

Această istorisire o pornim de la Toyota Blizzard sau Daihatsu Rugger. Pentru ca lucrurile să fie ceva mai pământene… putem spune și Daihatsu Rocky. Spre finalul anilor 80, cei de la Bertone nu prea aveau cu ce să-și ocupe timpul, terminaseră temele la planșă și au pus ochii pe acest offroader. Au tras concluzia că ceea ce se găsește sub capotă este sub demnitatea șasiului, așa că au purces la o schimbare de nume – Bertone Freeclimber și propunerea a trei motorizări. Două pe benzină și unul diesel, împrumutate de la BMW Seria 5 E39. A existat în ofertă un 2 litri și un 2.7 litri benzină, ambele cu șase cilindri în linie și un 2.4 turbodiesel.

Bertone Freeclimber
  1. Ascari

Britanicii de la Ascari au o relație specială cu BMW. Primul lor supercar, în realitate o declinare de Noble Ultima, s-a numit Ecosse și a avut montat central un V8 de 4.4 litri preluat de la Seria 5 și 7, dar modificat puțin de Hartge pentru a furniza 300 CP. Apoi s-a optat pentru un V8 BMW de 4.7 litri modificat tot de Hartge pentru a dezvolta 400 CP. Apoi britanicii au introdus modelul KZ1 care era echipat cu un propulsor V8 de 5 litri preluat de la M5 și dezvoltat pentru a oferi 520 CP. Mult BMW și în istoria Ascari.

Ascari KZ1 R
  1. Land Rover Defender 2.8i

 Un model destul de rar, doar 1.395 exemplare au fost construite, iar cele care mai există sunt adevărate trofee. Este vorba despre un Land Rover Defender echipat cu propulsorul M52, un șase cilindri în linie de 2.8 litri care dezvolta 192 CP la 5.300 rpm și un cuplu de 280 Nm la 3.950 rpm. Un model care a apărut după scoaterea din producție a versiunii echipate cu propulsor V8. Vorbim despre o serie mică, produsă în Pretoria, Africa de Sud. Inițial, modelul nu a avut nicio limitare, dar s-a dovedit un offroader destul de sprinten, ceea ce a condus ulterior la limitarea vitezei maxime la 160 km/h.

Land Rover Defender 2.8i
  1. Bentley Arnage

Ceva mai sus am scris de Rolls Royce Silver Seraph, acum îl aducem în discuție și pe Bentley Arnage. Chiar dacă ambele modele sunt identice din punct de vedere al platformei, V12 BMW era rezervat doar pentru Rolls. Arnage a trebuit să se mulțumească cu un V8 de 4.4 litri când a sosit vremea clasicului V8 de 6.75 litri să pornească spre muzeu. Propusorul BMW M62 a trecut puțin pe la cei de la Cosworth înainte de a se adăposti sub capota lui Arnage. A primit garnitură și două turbine pentru a dezvolta 350 CP și 569 Nm. Pentru o scurtă perioadă de timp a fost cea mai puternică și rapidă berlină cu patru uși din lume. Ajungea la 100 km/h în 6,5 secunde. Când Volkswagen a preluat Bentley… prima grijă a fost renunțarea la motorizarea bavareză.

Bentley Arnage
  1. Peraves

Peraves AG este o companie elvețiană fondată în 1972 de Arnold Wagner, pilot Swissair. Omul a avut un vis, acela de a carosa o motocicletă și de a o face cât mai eficientă aerodinamic. Primul prototip l-a realizat în 1982, în 1985 convingea autoritățile elvețiene să-i dea talon de înmatriculare pentru creația sa. Din 1991 și până în 2005 au fost produse 89 exemplare, toate echipate cu propulsorul motocicletei BMW K100 de 987 cmc, 4 cilindri în linie. Tot de la motocicletă a fost preluată și furca față și instrumentarul. Producția s-a realizat la o unitate din Cehia, dar un incendiu a distrus amplasamentul în 2005. Povestea a renăscut în 2009, acum fiind oferit un model clasic, cu motorizare termică tot de origine BMW, dar și o versiune electrică.

Peravescz Monoracer
  1. Frazer Nash

Nu este vorba despre un clasic exemplu Powered by BMW, mai mult despre o diluare a identității. Frazer Nash a reușit să-i convingă pe cei de la BMW să importe modelele 315, 319 și 328 în Anglia și să le comercializeze sub numele Frazer Nash-BMW. Am folosit numele Frazer Nash ca pretext pentru a vă prezenta o ”altfel” de siglă BMW.

Emblema Frazer Nash-BMW
  1. GG Duetto

Walter Grüter, un inginer elvețian care a pornit la drum ca dealer moto Guzii, pentru ca mai apoi să adauge în portofoliu BMW și Ducati. Omul nu s-a mulțumit doar cu vânzarea și asigurarea de servicii post-vânzare. Prima creație, cea care l-a făcut celebru – GG Duetto – o motocicletă cu ataș. Deși utiliza că bază o motocicletă BMW K1100, modificările erau atât de radicale încât vehiculul nu era înregistrat ca o motocicletă BMW, asta și pentru faptul că nu putea rula fără ataș. În prezent compania are în ofertă un triciclu cu propulsie BMW, un quad tot cu propulsie BMW.

GG Duetto
  1. Bristol 400

 Bristol Aeroplane Company, după Al Doilea Război Mondial, decide că este timpul să își diversifice activitatea și înființează o divizie de automobile. Achiziționează de la Frazer Nash licența de a construit modele BMW, nimic nu este întâmplător. Stau britanicii și analizează puțin situația și decid că cele mai bune ingrediente sunt șasiul unui BMW 326 și motorul de la 328… peste care vor trânti o caroserie ultra ușoară  de aluminiu. Și astfel s-a născut un model de lux britanic. Propulsorul de 2 litri cu trei carburatoare este recunoscut ca fiind destul de avansat pentru acele vremuri, dar și ușor mofturos… pentru că necesita întreținere periodică.

Bristol 400
  1. Bristol Bullet

Pentru a aniversa 70 de ani de existență, Bristol a anunțat în 2015 un concept car – Project Pinnacle. În 2016, la Goodwood Festival of Speed, și-a făcut debutul, chiar dacă sub forma unui prototip – Project Pinnacle. Modelul de serie folosește un V8 BMW de 4.8 litri care dezvoltă 370 CP.

Bristol Bullet
  1. McLaren F1

S-au scris cărți, se vor mai scrie despre McLaren F1 și eu mi-am propus să vorbesc despre acest model în finalul acestui material? Da… pentru că este creația care a inspirat acest material. A fost primul hypercar, a fost modelul despre care s-a crezut că va rămâne cel mai rapid din istoria acestei planete. În 1993 a stabilit un record de 372 km/h, cinci ani mai târziu, modelul care stabilise recordul a mai primit o șansă pe circuitul celor de la Volkswagen – Ehra-Lessien. De această dată a ajuns la 391 km/h. O parte din vină pentru aceste performanțe sunt atribuite și propulsorului BMW V12 de 6.064 cmc care dezvoltă 627 CP și 650 Nm. Un motor unic dezvoltat special pentru acest proiect.

McLaren F1
De același autor

Test Drive BMW 850i xDrive Cabrio – Elevate yourself

Nu știu de unde să încep acest text, nu știu de unde să apuc mașina asta… Mi-ar fi extrem de ușor să alunec într-un extaz ce l-ar face invidios pe ”cumătrul” Bacchus, hrănit de invidia unor priviri care m-au zărit la volanul lui 850i Cabrio… dar nu aș fi sincer cu mine, și BMW merită mai mult decât o falsă bezea.

Prim contact cu noul Ford Puma

EcoSport a reprezentat un răspuns ”ușor în criză de timp” a celor de la Ford la explozia SUV/ Crossover din segmentul B. Pentru a avea o șansă în acest segment, Ford avea nevoie de ceva nou, iar acest nou este Puma, un model care va fi produs la Craiova.

Test Drive Ford Ranger Raptor – Regăsirea copilăriei!

Au americanii un talent incredibil de a crea obiecte de cult, legende: zippo, Mustang… si deja putem bifa pe lista si Raptor. La ei F150 Raptor, la noi Ranger Raptor. Am zburat până în Maroc pentru a ne întâlni cu noul Ford Ranger Raptor… o țară în care cămila are prioritate în giratoriu, iar alcoolul la volan înseamnă închisoare.

Infuzie de rafinament și confort pentru Renault Koleos

La doi ani de la introducerea pe piața europeană, Noul Koleos evoluează pe toate nivelurile, având un design mai impunător la exterior și un confort îmbunătățit în interior. Acesta propune acum motoare noi, mai puternice și mai eficiente și, de asemenea, mai multă tehnologie la bord. SUV-ul de segment D întruchipează pe deplin valorile gamei de top Renault alături de Talisman. Versiunea sa Initiale Paris reflectă fidel know-how-ul Renault în termeni de eleganță, rafinament și confort.