Regele a murit, trăiască regele!

Atât de mult testosteron, atât de multă masculinitate, atât de in-your-face, asumat fără nicio jenă sau nevoia de a explica, atât de impunător, atât de rafinat, dar brut. Nu vreau să lungesc introducerea și nici să las senzația că vreau să îmi impun punctul de vedere, dar mașina asta se adresează ochiului și simțului. De aici s-au născut cele aproape trei tone de epitete din text.

Atât de mult testosteron, atât de multă masculinitate, atât de in-your-face, asumat fără nicio jenă sau nevoia de a explica, atât de impunător, atât de rafinat, dar brut. Nu vreau să lungesc introducerea și nici să las senzația că vreau să îmi impun punctul de vedere, dar mașina asta se adresează ochiului și simțului. De aici s-au născut cele aproape trei tone de epitete din text.

Primul contact cu noul G-Class a fost ca un blind-date: nu l-am văzut, dar l-am auzit cum sună și am simțit în stomac basul pe care îl dă din eșapamente. Bărbătesc, macho, dominant, alfa.  În momentul următor, creierul meu a dat stop oricărui gând și s-a inundat de endorfine: nu există prea multe motoare care să sune atât de bine ca un V8, cu cilindree mare, rafinat și modern.

Mercedes G-Class este o anomalie a industriei auto – mai sunt câteva, dar nu multe – în sensul în care acest model este neschimbat fundamental de 40 ani, din 1979, anul introducerii pe piaţă. „Stronger than time” este unul dintre sloganurile campaniei de prezentare şi consider că surprinde esenţa maşinii. Este adevărat, de-a lungul timpului a suferit modificări minore – faruri, stopuri, semnalizatoare și bări – dar spiritul a rămas acelaşi. A câştigat capital de imagine şi o poziționare premium pe piață după ce Mercedes a început să infuzeze tehnologie și lux de la modelele sale S-Class și E-Class, schimbându-i, practic, statutul de mașină utilitară într-unul de automobil de lux, scump, pentru oameni bogați sau oameni puternici.

Pentru că Mercedes s-a prins că mașina rulează în 2019 predominant pe șosea – puțini sunt cei care ies cu el în off-road față de cei care merg on-road – a venit cu o schimbare tactică la capitolul tehnic, respectiv instalarea unei punți față cu suspensie independentă şi repoziţionarea diferenţialului, față de generațiile anterioare, echipate cu punți fixe față și spate. Cum se traduce acest lucru în comportamentul mașinii?

Am urcat la volan cu un pas săltat – garda la sol este de 24 centimetri – deja vrăjit de sunet și de prezența dominantă a caroseriei. Start/stop la buton, două ecrane mari de 12,3 inch, volanul de S-Class, piele, scaune încălzite cu suport lateral activ, reglaje electrice pe toate direcţiile, colosal de multe informaţii afişate pe displaz-uri… stop joc. Cele trei butoane de blocare a diferenţialelor au rămas la locul lor pe consola centrală, schimbătorul de viteze este poziţionat în stil american, în spatele volanului, dar ai la dispoziţie şi două padele de schimbare a treptelor. Cutia de transfer se activează prin apăsarea butonului Low Range, iar în demultiplicarea scurtă, viteza maximă de rulare este de 40 km/h.

Mi-am propus ca la acest test să nu intru prea mult în detalii tehnice, pentru că nu aşa am perceput eu maşina. Este o bombă senzorială, la bordul căreia zâmbeşti de plăcere de la începutul până la finalul oricărei plimbări/călătorii. Pentru că este echipat cu transmisia automată cu nouă trepte şi un V8 de 4.0 litri biturbo, care dezvoltă 422 CP şi 610 CP, G500 nu rămâne fără suflu la niciun regim de turație. Din toate pozițiile, acest tandem cutie-propulsor face din colosul de două tone jumătate, un expres rapid. În modul Sport, atinge 100 km/h de pe loc în 5,9 secunde și nu se oprește din tras decât pe la 210 km/h. Reprizele sunt fulminante, eșapamentul te ține în transă, iar comportamentul pe viraje este incredibil. Nu am putut anticipa această latură a personalității noului G-Class. Virează rapid, aproape ca o maşină de clasă medie, frânează impecabil, este foarte stabil şi agil în acelaşi timp, graţie suspensiei, setată destul de rigid pentru aşteptările mele la acest gen de automobil. Singurul parametru de care trebuie să rămâi permanent conștient este inerția dată de greutate. Prezenţa lui acaparează atenţia în orice conjunctură. Toţi ceilalţi şoferi conduc civilizat, semnalizează şi se uită atent în retrovizoare, banda se eliberează instantaneu în faţa ta, chiar dacă nu vrei să depăşeşti, lucrurile se întâmplă normal. La volanul lui G-Class, ai senzaţia că poţi face lumea mai bună, şoselele mai libere şi românii mai uniţi în cugete şi bun-simţ. Consumul este un capitol irelevant în acest caz, pentru că la G500 este fix ultimul lucru la care te gândeşti. Consumul mediu declarat de constructor, respectiv de 11,8 l/100 km, este dărâmat de realitate. Nu am scăzut în oraș sub 18-20 l/100 km, iar extraurban am reușit un minim de 12 l/100 km, pe linie dreaptă şi pilot automat setat la 90 km/h. Nicio problemă, rezervorul are un volum de 100 litri.

Am intrat şi în off-road, pentru a onora spiritul acestui model. Unghiurile de atac şi degajare sunt suficient de mari pentru a aborda pante sau obstacole mai serioase, fără a afecta bările faţă şi spate, iar garda la sol te fereşte să rămâi suspendat pe praguri, în cazul traversării unei cocoaşe sau culmi mai pronunţate/ascuţite. Sistemul de tracţiune integrală este extrem de performant, chiar şi cu anvelope de stradă reuşind să scoată colosalul G-Class din situaţii încordate, fără prea multă dramă. Ba chiar graţios, aş spune. Imaginează-ți un bloc de metal de 2,5 tone, făcând balet ca și cum s-ar fi antrenat 40 de ani pentru acest lucru. După ce am bifat toate lucrurile serioase, am un pic de joacă și de bucurie copilărească dau un alt parfum vieții. Drept urmare, am intrat pe circuit de macadam și am dat drumul la distracție. Schimbarea de direcție și transferul de mase este ceva natural pentru noul G-Class. Se comportă predictibil, liniar, iar propulsorul este alături de tine, orice ai vrea să încerci. Și nu m-am așteptat nici la așa ceva. După două ore de entertainment și jumătate de rezervor consumat, eliberat de imaturitate, am aruncat un ochi pe cifrele mai serioase. Preţul de la care porneşte cel mai ieftin G-Class este de 97.241, varianta G350d, iar prețul de pornire al unui G500 este de  109.260 euro, cu TVA inclus. Ținând cont de opțiunile care pot fi selectate, prețul poate depăși 135.000 euro. Pentru cei care țintesc bijuteria coroanei, varianta G63AMG pornește de la 150.422 euro.

Din punctul meu de vedere, evoluția acestui model se vede și se simte; este cea mai frumoasă propunere în cei 40 de ani de existență, are toate gizmo-urile unui automobil premium din 2019, își păstrează spiritul de off-road-er serios și statusul elitist.

Leave a Reply

Close Menu