Test Drive BMW X3 M40i – Rythm and blue

Paralela dintre genul de muzică care a luat naştere în interiorul comunităţilor afro-americane şi a devenit populară oficial începând cu anii 1940 şi produsul constructorului de automobile din Munchen a fost inspirată, iniţial, de culoarea maşinii. Dar am descoperit că ambele au foarte multe în comun, în special transmit sentimentul de libertate.

Faptul că BMW construiește automobile care se adresează simțurilor mai mult decât alte mărci de același nivel/calibru nu mai este un secret. De altfel, constructorul bavarez conștientizând acest lucru, a plusat la toată gama de modele, de la Seria 1 la Seria 8, aici incluzând și SUV-urile/Seriile X, cele mai noi modele din această categorie având acum mai mult ajutor electronic și mecanic pentru o dinamică și un feeling cât mai sportiv.

Rețeta este aplicată la modul general, majoritatea constructorii prezenţi în zona premium a SUV-urilor compacte mizând pe o persoanlitate duală a automobilului, respectiv o parte docilă, economică din toate punctele de vedere, și o parte mai puțin docilă, ambele disponibile la o  apăsare de buton, în funcție de dispoziția celui de la volan. În cazul lui X3 M40i, lucrurile sunt puțin mai clare de la început, în sensul în care te prinzi despre ce este vorba, doar privindu-l parcat. Pare mereu încordat, are bările desenate agresiv, este proporționat atletic, are discuri de frână mari. Cam toate semnalmentele unui automobil rapid.

Motorul pornește cu un mârâit gutural, metalic, sport, exact cum trebuie ca să te facă să zâmbești. Accesul în habitaclu este facil, înălțimea la care sunt poziționate scaunele și pragurile fiind ideală. Buna dispoziție crește în momentul în care te așezi la volan. Scaunele sunt impecabile, cu reglaje pe toate direcțiile și suport lateral foarte bun, volanul este exact cât trebuie de gros și bine profilat în zonele în care ai contact cu el cel mai des. Modelul X3 M40i beneficiază de infuzia de tehnologie și sisteme de asistare active de pe fratele său mai mare, X5.

Feeling-ul general al habitaclului este unul solid și rafinat, foarte bine antifonat și corect gândit din punct de vedere ergonomic. Pentru că are pretenții sportive, BMW s-a asigurat că sunetul propulsporului se aude tot timpul în interior, atunci când ești hotărât cu pedala de accelerație, indiferent de modul în care rulezi (Eco, Normal, Adaptive sau Sport). La partea dinamică, în setarea Sport, totul se accentuează, de la reacția mai promptă a propulsorului, la schimbările mai rapide de trepte, la direcția mai rapidă sau la pocnetele eșapamentului (peste 4.000 rpm) atunci când ridici piciorul de pe accelerație sau când schimbi într-o treaptă superioară.

Accelerația lui X3 M40i este aprigă, indiferent de regimul de viteză la rulare, cei șase cilindri făcându-și simțită puterea tot timpul. Durează puțin pentru acest gen de SUV să atingă primii 100 km/h cu plecare de pe loc (vezi caseta tehnică) şi accelerează furibund şi peste această viteză. Suspensia şi sistemul de tracţiune integrală sunt calibrate excelent pentru acest gen de performanţe, în sensul în care, la schimbarea de traiectorie sau într-o succesiune rapidă de viraje, ruliul caroseriei este foarte mic, spatele urmează fără dramă şi rapid traiectoria impusă de puntea faţă. Chiar dacă decuplezi sistemul de control al tracțiunii și reușești să rupi aderența, comportamentul lui X3 este unul supravirator, predictibil și ușor de manageriat/controlat din accelerație. De fapt, devine o plăcere acest exercițiu, și o căutare a limitelor mașinii. Altfel, cu sistemele cuplate (sau nu), aderența este fenomenală, direcția precisă, frânele neobosite și foarte puternice. Comportamentul său este fluid dar sigur, fără efort resimțit la volan; cunoşti exact unde se află roțile față, care este amprenta mașinii și cum urmează să reacționeze la comenzile tale. Toate aceste caracteristici te fac să uiți că ești la volanul unui automobil care cântărește aproape 2 tone, menit să aibă și o latură practică pronunțată, pentru că face toate aceste lucruri într-o manieră oarecum clinică, fără dramă, extrem de precisă. Nu spun că implicarea emoţională sau senzorială nu există, ci doar că, dinamic vorbind, spiritul german rece, calculat, performant este predominant.

Privit pe ansamblu, X3 M40i este o platformă compactă, performantă şi cu o latură utilitară la nivelul clasei sale. Este impecabil pentru un drum în regim de grand turismo, are un interior premium ca detalii şi dotări, ştie să gâdile ego-ul şi este o porţie de plăcere la volan. Poate fi echipat cu foarte multe sisteme de asistare a condusului, a rulării semiautonome, cu senzaţionalele faruri cu LED şi laser, are toate argumentele vizuale şi tehnice pentru a face legătura între restul motorizărilor şi vârful de gamă, atotputernicul X3 M.  

Imortalizat de Mihai Dăscălescu

BMW X3 M40i

Motor – benzină, turbo, L6, 2.993 cmc, 354 CP@5.500-6.500 rpm, 495 Nm@1.520-4.800 rpm. / Transmisie – cutie automată 8 trepte, tracţiune integrală xDrive / Performanţe – 250 km/h v. max, 0-100 km/h în 4,8 secunde / Portbagaj – 550-1.600 litri / Rezervor – 67 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm)  4.708/ 1.897/ 1.676, ampatament – 2.865 / Greutate (kg)– 1.885 / Consum mediu declarat – 9,1 litri / 100 km / Consum mediu  în test conform computer bord– 15,1 litri / 100 km / Preț de bază – 67.592 euro

Leave a Reply

Close Menu